Lina Palm

Lina Palm - puts the rest to shame.

I'll be there in a heartbeat.

Kategori: Vardagens glans.

Lys, lys som den stjärna du är.
 
Tänkte nu berätta lite om resan till Frankrike. 
 
Vi samlades vid 00.00 på Andreasgården. Bussen var lastad och klar runt klockan ett, Resan tog väl typ 40 timmar totalt. I början gick det riktigt segt. Men lyckades iallafall somna. Resan gick bättre och fortare än jag hade förväntat mig. När vi började närma oss Taize så fylldes bussen med spänning och min kompisar som hade vart där många gånger förut, skrek bokstavligen av lycka. Jag kunde då inte förstå hur dom kunde vara så glada över att vara där. Men det kan jag nu. I taize lämnar man på något vis allt bakom sig och man kommer dit och kan bara slappna av och njuta av tystnaden. När jag klev av bussen var min första tanke att det var otroligt varmt. Haha.
 
Jag troden inte att jag skulle tycka om den resan som jag gjorde, Men resan till Taizé har varit den bästa resa jag gjort. Jag fick en fråga av en kompis som undrade vad det var jag tyckte så mycket om med Taize.. Det var nästan svårt att svara på Jag älskar allt. Det simpla livet. Alla böner, alla mässor. Allt folk. Miljön. Allt. Jag älskade känslan av att man inte behövde göra en massa saker, det fanns inga riktiga måsten. Fast ändå hade man alltid något att göra, Man blev inte tvingad till kyrkan, man blev inte tvingad till att hjälpa till, man blev inte tvingad till att jobba. Man gjorde det för att man ville.
 
Jag som 15-16 åring fick spendera eftermiddagarna i smågrupper..Vi gjorde "bibelstudier". Vilket då betydde att vi lekte. Haha. Den första gruppen jag hamnade i sög, dom pratade bara tyska och kontaktledaren för gruppen fick fråga hennes elev om det var saker hon inte kunde på engelska.. Dom få gångerna hon försökte prata på engelska. Jag gillade inte den gruppen så jag pratade med en av bröderna, han fixade så jag fick byta grupp. Gruppen jag fick då funkade inte heller.. Så jag stack till en kompis grupp. Den gruppen var jätte bra och alla var super trevliga.
 
En vanlig dag började med att man vaknade till kyrkklockorna, gick upp, klädde på sig och vandrade iväg till kyrkan för morgonbön. Efter den så var det frukost.. Till frukost varje dag fick vi en vitfrall med smör, mörkchoklad och varmchoklad att dricka. Haha. Så jävla bra. Efter frukosten hade man typ en halvtimme på sig att borstatänderna, smika sig, byta om.. etc. Sen var det samling för dom som var 15-16 i ett av kyrkrummen. Där pratade en av bröderna om olika bibeltexter. därefter var det möte i smågrupperna. Vilket bettyde lek. Haha. Sen var det mässa,lunch och åter igen möte i smågrupperna. Efter det hade man lite fritid som jag ofta spenderade genom att kasta lite boll med några vänner. Senare var det middag och efter det var det kvällsmässa. Jag älskar verkligen alla mässor och böner i Taizé. Så underbart. Alla sånger! Så fint. Men den bästa delen i mässan var nog tystnaden. Så oerhört skönt att slippa prata eller behöva lyssna. Det var då man fick chansen att be för sig själv. efter kvällsmässan gick dom flesta till OJAK! mitt favoritställe. Ojak var stället man träffades för att umgås, sjunga, dansa och bara allmänt ha kul. Det var så en dag såg ut. Låter bra eller hur? Haha.
 
Att åka till Taizé är något som jag verkligen rekomenderar, Man får uppleva så mycket olika saker. Lära känna nya människor och lära känna sig själv bättre. Att beskriva resan är ganska svårt för den var så otroligt bra. Men ord som sammanfattar resan bra är helt klart Lycka, glädje och ny gemenskap.
 
Finns mycket mer att säga men jag har inte tid för det för nu måste jag dra. Ha det bra!

TAIZÈ 2012


 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: