Lina Palm

Lina Palm - puts the rest to shame.

Dum som en gås?

Kategori: Vardagens glans.

 Jaaahaajaaaaa,

Till och börja med vill jag bara säga att skolan är inte toppen, Jag fattar inget. Jag är totalt dum ihuvudet,,, Fyfan. Inte roligt. Jag är redan trött på skiten. Kul eller hur? Haha, Aja hade en ganska okej skoldag i dag iallafall, tre timmars biologi, då vi kollade på konstiga saker i microskåp,, Hahah, Jag och bästa Amanda tyckte såklart att det var mest intressant att undersöka sperma.. Hahah. Suck,. Efter Biologin hade vi Naturbruk.. Gjorde inte mycket, Läraren har gett oss en skrivuppgift så vi fick gå hem och göra den, Jag ska skriva en uppsatts om Hästen, Hästens naturligabettende och fram avlingen av dagens hästar.. Drygt. Men intressant, Jag vill hem ! Jag vill till stallet!

Aja, efter skolan skjutsade Vilma mig ner till stationen så tog jag en buss till Mora, Bara någon timme för att gå på konfermandassistentutbildningskurs. Haha Låååångt ord. Jätte trevligt, Fick träffa min älskade Evelina ! Kommer inte få träffa henne på ett helt år, eftersom hon drar till Frankrike och volentärar i ett år.. I Taize, Är grymt avis. Men får hoppas på att hon får ett toooppppeen år !
 

UNDERBARASTE EVELINA! KOMMER SAKNA DIG I MASSOR!

Tänk på mig när du njuter av livet i Frankrike, Hoppas att vi ses i sommar i taize! <3

 

 

MMM... Helt klart en tänkvärd dikt att läsa..


En jätte fin dikt, som jag älskar,

Säkert har du många gånger sett gässen på väg söderut i en V-formation.
Men vet du hur oerhört klokt det är av gässen att flyga på detta sätt.
Genom att flyga i V-formation kan flocken flyga 71% effektivare
än om varje fågel skulle flyga för sig själv.

Varje gås som flaxar med vingarna, underlättar för bakomvarande fågel
genom att skapa uppåtvindar.
Om en gås faller ur formationen återtar den sin plats så fort som möjligt
för att dra nytta av lyftkraften från framförvarande fågel.

När ledar gåsen blir trött flyttar den bakåt i formationen
och en annan gås tar tätplatsen.
Gässen längre bak i formationen skriker för att heja på de främsta att hålla farten.

När en gås blir skadad och inte kan flyga med längre,
lämnar två andra gäss formationen för att hjälpa och skydda den skadade gåsen.
De stannar tills gåsen antingen kan flyga igen eller har dött.

Dum som en gås! Ja, gärna!

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: